Dulu & Kini...



Akhirnya... Aku buat keputusan untuk men'delete' blog lama aku... Sedih... Nak buat camne? Dah lama blog tuu aku tinggalkan... Sepanjang peninggalan aku... Adalah anasir-anasir jahat yang menghantar comment pelik bin ajaib kat blog aku sehinggakan Mr. Blog terpaksa 'mengunci' blog kesayangan aku tuu... :'(
Takpe... Aku buka lembaran baru.... Sebab aku rasa hidup aku pun da jadi baru.... (Hihi...Baru ke??) Da ada keja baru... Macam tak sangka aku sekarang dah di alam pekerjaan... Dulu masa study.. Feel lain... Sama gak macam kerja nie... Feel lain-lain... (Nampak tak perbezaan tuu... hoho...)


Nak dijadikan cerita... Dulu waktu jadi student... asyik cakap assignment banyaklah... Subjek tu susahla... Tapi hakikatnya... Bila kita da kerja... Mak aii... Rasa nak jadi student balik... Mencabar gile.. Maksud mencabar kat sini bukanlah kau kena daki gunung everest ke apa... Cuma aku rasa alam pekerjaan nie kau kena fikir tentang ramai orang... Seriously... Waktu aku belajar dulu.. Aku tak kesah pun apa orang cakap kat aku... Dia cakap aku nerd ke... Samseng ke... Memang SUMPAH aku tak kesah... Tapi bila aku da keja... Gile.. Dengar je menda -menda cam tuu... Aku terasa sangat-sangat... Aku tak sure la kalau hati aku da jadi "nipis" selepas aku kerja nie kan... Tapi entahla... Tu yang aku rasa... Korang pulak Macamana? Ceihh.. Macam dalam iklan pulak kan? Kekekehhh...


Mungkin jugala kan dulu time aku study.. aku enjoy kut.. Sebab tuu aku rasa feel dia lain sikit dari time aku kerja.. Tu akulah... Tak tahu orang lain kan.. Iyalah aku cakap cam tuu sebab aku suka lagi belajar dari keja kan.. Ada orang lak suka kerja lagi dari belajar.. Iyalah kan.. Duit masyuk... Hihi... Bercakap tentang duit.. Dulu time study aku tak pernah rasa kekurangan.. Bukannye aku nak membanggakan diri... Tapi tulah hakikatnya.. Duit aku mesti ada.. Itu semua aku berkat usaha Bapa akula... Beliau yang memyediakan aku semuanya... Aku macam biasalah... Budak student.. Sikit-sikit col Bapa nak minta duit... Bapa aku mesti tak penah menolak permintaan aku... TAPI... Bila da keja nie... Ya Tuhan... Aku tak tahulah aku boros ke apa... Tapi duit gaji aku mesti tak cukup sampai ke bulan gaji yang seterusnye... Seriously... Tabik kat Bapa aku... Iyalah... Beliau kena jaga 7 orang sekali termasuk diri Beliau... Tapi still mampu menolong anak-anak beliau yang jauh nun di seberang laut china selatan nie... Beliau memang seorang "Menteri Kewangan" terbaik untuk famili... dan Bapa yang terbaik untuk aku ngan adik-adik aku... Terima kasih Bapa.... Memang betul la kata orang... Cuba arr kira perbelanjaan kita dari kita kecil sampai ke dewasa...Confirm takkan terbayar apa yang Bapa da bagi kat kita... TAPI... Bapa kita tak pernah minta dibalas pun... Kan?


    
CREDIT TO THE OWNER
                                             


Mungkin ibu lebih kerap menelefon utk menanyakan keadaan kita setiap hari..Tapi tahukah kita, sebenarnya ayahlah yang mengingatkan ibu untuk menelefon kita?

Semasa kecil, ibu lah yg lebih sering mendukung kita..Tapi tahukah kita bahawa sebaik saja ayah pulang bekerja dengan wajah yang letih ayahlah selalu menanyakan apa yg kita lakukan seharian

Saat kita sakit@demam, ayah sering membentak "sudah diberitahu! jangan minum ais!".Tapi tahukah kamu bahawa ayah sangat risau.??

Ketika kita remaja, kita meminta izin untk keluar malam. Ayah dengan tegas berkata "tidak boleh!"..Sedarkah kita bahawa ayah hanya ingin menjaga kita? Kerana bagi ayah, kita adalah sesuatu yang sangat berharga.

Saat kita sudah di percayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melanggar kepercayaannya...Maka ayah lah yang setia menunggu kita di ruang tamu dengan rasa sangat risau..

Setelah kita dewasa,ayah telah menghantar kita ke sekolah@kolej untuk belajar..
Di saat kita memerlukan ini-itu, untuk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi.tanpa menolak, beliau memenuhinya..Saat kamu berjaya..Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan bertepuk tangan untukmu..Ayah akan tersenyum dengan bangga..

Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah..Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya..Dan akhirnya..Saat ayah melihat kita duduk di atas plamin bersama pasangan nya..ayah pun tersenyum bahagia..

Apa kita tahu,bahawa ayah sempat pergi ke belakang dan menangis?

Ayah menangis kerana ayah sangat bahagia..Dan dia pun berdoa "Ya Tuhan, tugasku telah selesai dgn baik..Bahagiakan lah putra putri kecilku yg manis bersama pasangannya"..

Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita bersama cucu-cucunya yg sesekali dtg untuk menjenguk..Dengan rambut yg memutih dan badan yang tak lagi kuat untuk menjaga kita..

Begitulah pengorbanan seorang insan bergelar ayah ..



SELAMAT HARI BAPA untuk BAPA aku...



Daripada;

Anakmu... 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan